Tuesday, October 14, 2014

resipi sambal belacan pedas padapowww =)


lately agak rajin sikit masuk dapur..
maybe sebab sekarang nih pukul 4.30 dah sampai kat rumah..
so sempat la nak melepak layan drama dulu haha...

ok resipi ni sesuai untuk spesis yang x ade lesung batu kat umah..
i pakai blender aje ok, leceh nak menumbuk bagai...
kang ade masuk biji cili kat mata plak haha...

sambal belacan nih boleh u ollsss makan dengan ulam2, tahu goreng, timun & salad lepastu makan dengan nasi putih panas2, memang tambah 2 pinggan la nanti hehe..
so i kasik resipi kat bawah nih eh..




Bahan-bahan:

*10 biji cili padi (ikut level kepedasan masing2)
*3 biji cili hidup (potong2)
*1 ulas bawang merah (potong nipis)
*sedikit belacan (ikut level resdung anda, nak lagi sedap letak banyak skit)

1 biji tomato kecik (baby tomato ~ optional)
garam
gula
1 biji limau nipis
sdikit air asam jawa

Kaedah:

  1. panas kan sikit minyak atas kuali (sikit jek minyak ye dalam 1 sudu aje), lepas tu tumis bahan2 bertanda * kat atas tadi (cili padi + cili hidup + bawang merah + belacan) sampai naik bau (layurkan sampai bawang/cili lembut)
  2. lepas tu masuk kan dalam blender
  3. campurkan sikit garam & gula (saye letak 1/2 sudu kecil garam + 1 sudu kecil gula)
  4. campur kan sedikit air asam jawa & tomato
  5. blend kan campuran tadi tapi jangan sampai betul2 lumat, biar kasar sikit baru sedap..
  6. keluarkan dan tuang dalam mangkuk
  7. letak perahan air limau nipis.
  8. bole la di hidang dengan nasi panas2
selmat mencuba =)



1 comment:

juelee said...

ades dh terliur aku wei